Poprzeczka została postawiona wysoko, a efekty okazały się przełomowe dla branży koncertowej. Poznajcie nowy, liniowy system koncertowy L-Acousitcs L-Series.
Wraz z nową serią L wyposażoną w technologię Progressive Ultra-Dense Line Source (PULS) firma L-Acoustics zdaje się wyznaczać nowy kierunek i przyszłość linowych źródeł dźwięku. Oczywiście zmiana myślenia i samego podejścia do systemów liniowych wymaga czasu i chęci ale korzyści zdają się być bardziej niż wymierne.
Firma L-Acoustics to jeden z wiodących producentów sprzętu proaudio, który nie boi się ryzyka, eksperymentowania opartego oczywiście na potężnym i wieloletnim doświadczeniu. Warto przypomnieć, że to właśnie ona wprowadziła w latach 90-tych nowoczesną koncepcję systemów line array, która wciąż jest standardem dla wydarzeń na żywo na całym świecie. Czy chcą jej teraz zaprzeczyć? Absolutnie nie! Chcą pokazać alternatywę, która w wielu aplikacjach będzie po prostu najlepsza!
“L-Acoustics L-Series to przełomowa koncepcja w brzmieniu koncertowym, która jest możliwa dzięki kulminacji 30 lat intensywnych prac badawczo-rozwojowych w zakresie modelowania oprogramowania, technologii głośnikowej i elektroniki. Kiedy przeanalizowaliśmy setki projektów wykorzystujących liniowe matryce źródłowe we wszystkich gatunkach i miejscach, zdaliśmy sobie sprawę, że większość geometrii widowni i kształtów matryc podąża za podobnym trendem. Doprowadziło to do zrozumienia, że stały element z predefiniowanymi progresywnymi kątami zapewni niesamowity wzrost jakości, wydajności i trwałości.”
– mówi Germain Simon, Director of Product Management, Loudspeakers w L-Acoustics
Seria L składa się z dwóch elementów, które zostały zaprojektowane do pracy razem lub samodzielnie: L2 (góra) i L2D (dół). Jeden element L2 lub L2D zapewnia taki sam kontur jak cztery elementy K2 w gronie, który jest o 46% mniejszy i 40% lżejszy. Korzyści audio płynące z zastosowania serii L obejmują wiodący w branży poziom SPL w odniesieniu do rozmiaru, niezrównaną spójność w obszarze widowni i ulepszone odrzucenie poza obszarem nagłaśnianym. Oprócz korzyści audio, seria L rewolucjonizuje rozmieszczenie dzięki mniejszej, lżejszej podstawie, która zmniejsza przestrzeń na ciężarówce i wymaga mniejszej liczby elementów, co zmniejsza liczbę czynności potrzebnych do załadunku i rozładunku.
Gęstość mocy nowej serii L jest bezprecedensowa. Każdy element zawiera osiem 3-calowych przetworników wysokotonowych i osiem 10-calowych przetworników niskich częstotliwości, uzupełnionych czterema bocznymi 12-calowymi przetwornikami z wyjściami z przodu i z tyłu, aby zapewnić wydajne, precyzyjne pokrycie szerokopasmowe z wyborem wzorca kardioidalnego lub superkardioidalnego.
Seria L posiada również technologię L-Acoustics Panflex™, która zapewnia projektantom dźwięku szybki dostęp do wyboru czterech wzorców poziomej kierunkowości: 70° lub 110° symetrycznie, lub 90° asymetrycznie z każdej strony. Każdy element L2 zawiera cztery moduły Panflex, natomiast L2D zawiera dwa moduły Panflex na górnych elementach i dwa stałe L-Fins postępujące od 110° do 140° na dolnych elementach.
Po debiucie na gali BRIT Awards, który był pierwszym z kilku potężnych wydarzeń fazy pilotażowej nowego systemu, szef inżynierii i projektów specjalnych Britannia Row – Josh Lloyd skomentował:
“Seria L była naprawdę imponująca pod względem spójności pokrycia, niemal niemożliwe było usłyszenie jakiegokolwiek przejścia pomiędzy elementami matrycy. Spójność tonalna była niesamowita; każdy słuchacz miał takie samo doświadczenie dźwiękowe. Kardioidalne zachowanie skrzynki oznaczało, że po wyjściu poza strefę pokrycia trudno było stwierdzić, czy system jest włączony!”
Na BRITs, gdzie słyszymy prezenterów, przemówienia akceptacyjne i szeroką gamę występów muzycznych, wzmocnienie przed sprzężeniem nie było zmartwieniem. Zespół nadawczy otrzymywał wejścia, które nie były podkolorowane dzięki niezwykłej wydajności poza osią. Zestawy serii L brzmiały niewiarygodnie muzykalnie, zapewniając moc i uderzenie, które nie wydają się możliwe do osiągnięcia, biorąc pod uwagę ich rozmiar.”
Wydajność operacyjna serii L ma swoje źródło w jej kształcie. Brak kątów między elementami, system automatycznej blokady i pojedyncze złącze kablowe sprawiają, że powtarzające się czynności typu “załaduj i wyładuj” są drastycznie ograniczone. Stwarza to środowisko pracy, które ogranicza liczbę błędów i prowadzi do trzykrotnego skrócenia czasu załadunku w porównaniu z podobną konfiguracją K2 lub do pięciokrotnego skrócenia w porównaniu z Kara II.
Seria L ma taki sam wpływ na środowisko jak i na wdrożenie. Zaczynając od oszczędności materiałów: 56% mniej farby, 30% mniej drewna i 60% mniej stali. Seria L jest oszczędna pod względem zasobów. Zmniejszając objętość o 30% i wagę o 25% w porównaniu do równoważnej liniowej matrycy źródłowej, seria L jest również oszczędna w przestrzeni ciężarówki, a co za tym idzie, w zużyciu paliwa. Wpływ serii L jest już odczuwalny przez firmę Solotech podczas trasy z Helene Fischer:
“Nasz system L2 wykorzystuje ułamek przestrzeni ciężarówki, jak równoważny system K1/K2. Na tej trasie użyliśmy tylko jednej ciężarówki zamiast dwóch ciężarówek do przewozu audio. Ładowanie jest również łatwiejsze i bardziej bezawaryjne, ponieważ mamy tylko cztery elementy do podłączenia zamiast 16.”
– wyjaśnia Holger Schader, Senior Consultant Concert Touring and Special Events w firmie Solotech.
Dodając do wydajności systemu, seria L jest napędzana przez nowy touringowy kontroler wzmacniający o wysokiej rozdzielczości LA7.16, który obsługuje L2 i L2D z 16 kanałami wzmocnienia i przetwarzania o dużej mocy. LA7.16 dostarczany jest w nowej skrzyni touringowej LA-RAK III oferującej 48 kanałów wzmocnienia w pakiecie Milan AVB-ready z ponad 60 000 watów mocy w 9U. Wykorzystując wysokiej rozdzielczości wzmocnienie LA7.16 i zaawansowane narzędzia Autosolver, wyjście serii L może być doskonale modulowane w celu osiągnięcia rezultatów, które są niemożliwe do osiągnięcia w tradycyjnej technologii line array.
Wraz z serią L, L-Acoustics wprowadza również nowy Clamp1000, który może przenosić do czterech L2/L2D. Może być również używany z Kara II, K3 lub K2, obsługując do 16 K2. Używając Clamp1000, użytkownicy mogą obracać system z ziemi, drastycznie oszczędzając czas konfiguracji i liczbę potrzebnych silników.
“Połączenie serii L, Clamp1000 i LA7.16, z najlepszą na rynku wydajnością wzmocnienia, wraz z zaawansowanym przetwarzaniem Autofilter, sprawi, że wdrożenia immersyjnego dźwięku z technologią L-ISA będzie szybsze, łatwiejsze i bardziej przyjazne dla budżetu. A te korzyści rozciągają się również na tradycyjne projekty stereo, gdzie presja na stworzenie wysokiej jakości dźwięku przy mniejszej liczbie osób i krótszym czasie jest stale obecna.”
– wyjaśnia Simon
W styczniu tego roku L-Acoustics rozpoczął kompleksową fazę pilotażową serii L wraz z partnerami Britannia Row i Solotech. Od kwietnia do października program pilotażowy będzie stopniowo obejmował sześciu wiodących certyfikowanych partnerów na całym świecie: PRG i Solotech w Ameryce, Britannia Row/Clair Global i Novelty Group w regionie EMEA oraz Tokyo Sanko i Winly w regionie APAC będą wdrażać nową technologię podczas różnych wydarzeń na żywo do października 2023 roku, kiedy zakończy się faza pilotażowa.
System ma trafić do sprzedaży w czwartym kwartale 2023 roku.
Zapraszamy także do obejrzenia obszernej prezentacji nowego systemu:
Więcej szczegółów
Producent: https://www.l-acoustics.com
Dystrybutor: https://audioplus.pl
L Acoustic to francuska marka, asembler. Marka nigdy nie stworzyła ani jednego głośnika. W swoich kartach technicznych marka nie podaje informacji o producencie swoich kolumn, a szkoda. W razie problemu wielu użytkowników twierdzi, że kłopotliwe jest szybkie uzyskanie głośnika identycznego z oryginałem, a nie standardowej wymiany.
Wielu sprzedawców oferuje odpowiednik, poważny błąd.
W przypadku odsprzedaży z drugiej ręki cena jest tak wysoka, jak w przypadku prestiżowej marki, takiej jak JBL, RCF lub Adamson.