Kręcisz film na YouTube? Pomyśl o bezprzewodowym systemie mikrofonowym! (Cz.I)

0

Firma Konsbud Audio na swojej stronie rozpoczęła cykl poradników “Nagrywanie audio do filmów na YouTube”. Tekst otwierający serię opowiada o bezprzewodowych systemach mikrofonowych. Zapraszamy do lektury…

By wyprodukować dobre wideo, potrzebujesz dobrze brzmiącego dźwięku towarzyszącego obrazowi. W niektórych przypadkach mikrofon przewodowy może nie być zbyt praktycznym rozwiązaniem, podobnie jeśli preferujesz komfort pracy i swobodę ruchów – bezprzewodowe systemy mikrofonowe mogą być czymś dla Ciebie.

Mikrofony bezprzewodowe – podstawy

Zawsze upewnij się, że masz instrukcję Twojego systemu bezprzewodowego. Istnieje mnóstwo marek i produktów na rynku mikrofonów bezprzewodowych i nie wszystkie działają tak samo. Niektóre instrukcje mikrofonów tej samej marki mogą się nawet różnić w zależności od modelu. W pewnym zakresie, informacje dotyczące systemów bezprzewodowych pokrywają się, jednak konkretne ustawienia menu i przyciski mogą wyglądać inaczej w zależności od marki i modelu.

Baterie

Najczęstszymi problemami spotykanymi w bezprzewodowych mikrofonach na planie są słabe baterie, a w szczególności dotyczy to nadajników. Zaczynaj każde nagranie od wymiany baterii na nowe. Zaplanuj kolejną wymianę baterii po około 4 godzinach kręcenia. Z biegiem czasu nauczysz się, jak długo dany zestaw pracuje na jednych bateriach.

Większość producentów odradza stosowanie popularnych akumulatorów wielokrotnego ładowania jak NiCad (niklowo-kadmowe) lub niklowo-metalowo-wodorkowe. W tego typu bateriach napięcie szybko spada do niskiego poziomu, są one za to w stanie pracować na niższym napięciu przez dłuższy czas. Jednak w przypadku mikrofonów bezprzewodowych, potrzebujemy innego trybu pracy. Polecane są baterie alkaiczne – rozpoczynają one pracę od wyższego napięcia, które stopniowo się zmniejsza.

Kiedy nie musisz się martwić o niski poziom baterii, twoje doświadczenia z nagraniami są po prostu dużo mniej stresujące.

Niektóre modele, jak bezprzewodowy, montowalny do kamery System 10 Audio-Technica, korzystają z wbudowanej w odbiornik baterii litowo-jonowej wielokrotnego ładowania, która działa do 12 godzin. By upewnić się, że baterie nie rozładują się podczas kręcenia filmiku, upewnij się dzień wcześniej, że baterie są naładowane do pełna. Kiedy jest to możliwe, zasilaj je z przenośnego akumulatora USB – nie będziesz się martwić o ładowanie podczas nagrań.

Częstotliwości

Po sprawdzeniu baterii, ustaw częstotliwość pracy mikrofonów bezprzewodowych. Pary nadajnik-mikrofon UHF muszą być ustawione w tej samej częstotliwości.
Zacznij od wybrania częstotliwości dla pierwszego systemu i zostaw go włączony. Następnie, zeskanuj następny odbiornik i wybierz kolejną częstotliwość, sparuj odbiornik z nadajnikiem. W ten sposób przygotuj wszystkie systemy do pracy. Pamiętaj, że zakres częstotliwości jest szeroki – możesz zostawić pewne przerwy pomiędzy wybieranymi częstotliwościami.

Nie zapomnij również o organizacji pracy – oznacz odbiorniki i nadajniki, które są w tym samym zestawie.

W częstotliwościach zbliżonych do wybranych przez Ciebie mogą pracować różne urządzenia, np. radia. Jednym ze sposobów na wykrycie interferencji jest wyłączenie nadajnika i sprawdzanie światła dla każdej anteny odbiornika. Gdy nadajnik jest wyłączony, żadna lampka nie powinna się zapalić. Jeśli antena wykazuje aktywność, to znaczy że zbiera niechciany sygnał. Warto też posłuchać, czy odbiornik nie emituje zakłóceń elektronicznych. Wszyscy producenci umieszczają dodatkowe informacje o częstotliwościach w instrukcji lub online. Niektóre nowsze systemy pracują w paśmie 2,4 GHz i automatycznie zmieniają częstotliwości, unikając interferencji. Takie systemy wystarczy ze sobą sparować.

Mikrofony

Od tego, jaki mikrofon wybierzesz, będzie zależała jakość dźwięku, niezależnie od tego, czy używasz systemu bezprzewodowego czy tradycyjnego.

By ustawić poziom wejściowy mikrofonu w bezprzewodowym nadajniku:

  • Podłącz słuchawki do odbiornika. Zacznij z pokrętłem ustawionym na najniższy możliwy poziom.
  • Mówiąc do mikrofonu, zwiększaj stopniowo poziom aż do momentu gdy dźwięk będzie czysty i jasny.

Pamiętaj! Świecąca się ciągle lampka peak jest niepożądana, ale gdy światło pokazuje się okazjonalnie podczas głośnych transjentów – wszystko jest w normie.

Uzyskasz najlepszą wydajność systemu bezprzewodowego, gdy będziesz o nim myśleć jak o “bezprzewodowych kablach”. Na każdym końcu znajdują się złącza mikrofonowe, które łączą się ze sobą falami radiowymi. Zwracaj uwagę na tą niewidzialną ścieżkę. Fale radiowe mogą się uginać lub nawet być pochłaniane przez ciała ludzkie, metalowe statywy, sprzęt elektroniczny, kable zasilające lub metalowe meble i rekwizyty. By udoskonalić przesył bezprzewodowy najprościej jest mieć przenośny odbiornik. Niektóre odbiorniki posiadają złącza BNC, pozwalające na montaż anten. Istnieją także systemy, które pozwalają na użycie kabla Ethernet, by moduł odbiornika mógł być umieszczony w wybranym miejscu (przykładem jest System 10 Pro Audio-Technica). Dodatkowo, dobrą strategią jest skrócenie ścieżki sygnału i unikanie przeszkód, które mogą zakłócać częstotliwości radiowe.

Akcesoria

Kabel do podłączenia mikrofonu do nadajnika, np. Audio-Technica XLRW, jest jednym z przydatnych akcesoriów. XLRW zapewnia wejście żeńskie dla mikrofonów. Jeśli mikrofon potrzebuje zasilania phantom, potrzebne będzie dodatkowe zasilanie z baterii. XLRW pozwala na pracę z mikrofonami pojemnościowymi zasilanymi z baterii jak AT897. Dodatkowo, XLRW może być użyty to transmisji audio z miksera dźwięku do kamery.

Oprócz kabla XLRW, przydatnymi akcesoriami są również paski i futerały kieszonkowe. Stosuje się je do zabezpieczenia nadajników typu body pack.

Futerał trzyma nadajnik i może być przymocowany do ubrania agrafkami (jeśli akurat w ubraniu nie ma kieszeni lub paska). Powinniśmy również zabezpieczyć body pack paskiem od wewnątrz (od strony ciała). Nadajnik nie powinien wisieć luzem. Kiedy przewidujemy problem z wilgocią spowodowany np. deszczem lub potem, możemy zabezpieczyć nadajniki i umieścić je w suchych, nielubrykowanych prezerwatywach.

Montując body pack trzeba uważać, by kabel mikrofonowy nie owinął się wokół anteny jak na zdjęciu. By tego uniknąć, możesz po prostu obrócić nadajnik, tak by antena i kabel nie miały szansy się dotknąć.

Podsumowanie

Te podstawowe porady pomogą Ci używać bezprzewodowych systemów audio, gdy kręcisz video na potrzeby Youtube i nie tylko. Niezależnie od tego, czy nagrywasz w domu, w studiu czy w plenerze, Audio-Technica jest idealnym wyborem.

Tekst pochodzi ze strony polskiego dystrybutora marki Audio-Technica, firmy Konsbud Audio. Znajdziecie go na http://marki.konsbud-audio.pl.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ