Seazone Music & Conference zaprasza do dyskusji – Jak groźna jest zabawa… samplami?

0

O SeaZone Music & Conference pisaliśmy już kilkukrotnie, więc zanim przejdziemy do konkretów, opowiemy w skrócie osobom, które jeszcze nie są ‘”w temacie”.

SeaZone Music & Conference jest jedną z niewielu w naszym kraju okazją, aby w jednym miejscu, w przeciągu zaledwie trzech dni poznać niezliczoną ilość osób związanych z szeroko pojętym biznesem muzycznym, zyskać nowe wartościowe kontakty, poszerzyć doświadczenie oraz zdobyć moc wrażeń, wiedzy, emocji i inspiracji, które zwykle trzeba kolekcjonować długimi miesiącami, jak nie latami.

Wszystko to osiąga się podczas zaplanowanych w trakcie imprezy paneli dyskusyjnych, warsztatów, wykładów i pokazów sprzętu odbywających się w kilku prestiżowych lokalizacjach i obiektach publicznych Sopotu.

Tyle tytułem wstępu, a teraz do rzeczy 🙂

Drodzy czytelnicy, ten artykuł ma być dla was zachętą i jednocześnie krótkim wstępem do tego, co wydarzy się podczas merytorycznej części tegorocznego SeaZone Music & Conference. Przedstawiam go tutaj po to, żebyście wiedzieli, że jeśli jakimś cudem zabraknie was na tym wydarzeniu, będziecie mieli czego żałować.

Przedstawiamy wam zarys jednej z prelekcji, jaka odbędzie się na łamach Festiwalu.


“Jak groźna jest zabawa… samplami? “

Brzmi nieskomplikowanie i zabawnie? Nic bardziej pozornego. Temat sampli, wykorzystywania cudzych fragmentów utworów nie jest łatwy. Muzycy nie mają odpowiedniej wiedzy prawnej, a dla wydawców to niepotrzebny kłopot, także finansowy. Gdzie byłby np. Daft Punk gdyby nie sample z “Discovery”?

Cały problem w tym, że aby móc wydać takie utwory, trzeba je najpierw “wyczyścić”, oczywiście prawnie. W Polsce jest wiele przypadków wykorzystywania cudzych fragmentów, od Kazika, przez Noon’a, Wet Fingers i wykonawców hip-hopowych. Swą nieudaną przygodę zaliczyli Fair Weather Friends, a mamy nadzieję pamiętacie samplową aferę z “Overcome” Live w utworze “Jak Zapomnieć” Jeden Osiem L…

Sample Clearanece – ten dość prawniczy temat nieco przestraszył część zaproszonych na panel muzyków. Na szczęście znalazła się dwójka specjalistów, którym ten temat nie jest ani straszny, ani obcy, ani skomplikowany. Specjalistami tymi są Saranne Reid i Karol Laskowski.

Saranne Reid, pracującą w branży muzycznej od ponad 15 lat, zajmuje się głównie kwestiami związanymi z prawem autorskim, publishingiem i licencjami. I to właśnie Ona posiada bardzo specjalistyczne doświadczenie związane z pozyskiwaniem licencji na używanie fragmentów cudzych własności – sample clearance. To dzięki jej zabiegom mogły ukazać się hity takich wykonawców jak Daft Punk,  Faithless, Simply Red, Gorillaz. Miała też swój ogromny udział w dość kłopotliwym procesie “czyszczenia” ‘Rockafeller Skank” Fatboy Slim‘a. Miejmy nadzieję, że uchyli rąbka tej historii na panelu.

Polski punkt widzenia przedstawi counsel warszawskiej Kancelarii Dentons – Karol Laskowski ekspert z zakresu prawa mediów i prawa autorskiego. Doradca największych wydawców muzycznych, nadawców telewizyjnych, producentów filmowych i polskich artystów. Specjalizuje się m.in. w kwestiach zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Może i znajdzie się okazja także na historyczną wycieczkę po polskim samplingu.

Podczas spotkania organizatorzy przewidują również trzeciego gościa, jednak jego tożsamość pozostaje tajemnicą.


Ten niezwykle wartościowy merytorycznie panel odbędzie się w piątek, 9.06 o godzinie 13:30 w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie.

Przypominamy, że na konferencję dostępne są karnety w cenie 220zł oraz bilety jednodniowe w cenie 140zł umożliwiające wejście na warsztaty i koncerty festiwalu showcase’owego odbywające się tego dnia.

Bilety kupicie na www.biletomat.pl/konferencje/seazone-konferencja-showcase-warsztaty-targi-4999.

A o SeaZone Music & Confrence najwięcej znajdziecie na stronach seazonesopot.pl i www.facebook.com/seazonesopot.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here