Kompaktowy rejestrator audio-video Q8n-4K to kolejne sprytne narzędzie od firmy Zoom przystosowane zarówno do zadań specjalnych, jak i codziennych aktywności internetowych twórców, a nawet komunikacji w erze pracy zdalnej.
Zoom Q8n-4K, zapowiadany od początku roku 2022, to następca popularnego modelu wideorejestratora Q8, który przez kilka dobrych lat figurował w katalogu japońskiego producenta. Jest to jednocześnie większy brat testowanego przez nas modelu Q2n-4K [CZYTAJ TEST], oferujący podobne, lecz nieco bardziej rozbudowane funkcje i szersze możliwości wykorzystania.
Na pierwszy rzut oka trudno powiedzieć, czy jest to kamera wideo z funkcją rejestratora audio, czy też rejestrator audio z możliwością nagrywania filmów – a na pytanie to postaramy się odpowiedzieć w niniejszym teście! Jak zawsze w wypadku produktów Zoom, sprzęt do testów wypożyczyła nam firma Sound Service, czyli oficjalny europejski dystrybutor tej marki, obejmujący swoim działaniem między innymi rynek Polski.
Kamera video
Zoom Q8n-4K może poszczycić się szerokokątnym obiektywem 150º z pięcioma różnymi wariantami kadrowania oraz możliwością zapisu w pliku MOV materiału wideo w jakości 4K Ultra HD, Full HD 1080p, lub 720p przy klatkowaniu 60, 50, 30, 25, albo 24 fps (uwaga: 60 i 50 fps tylko w rozdzielczości 1080 oraz 720).
Pierwszy z pięciu trybów obrazu (FOV = Field Of View, dosł. pole widzenia) to tryb szerokokątny, zakrzywiający nieco linie proste (podobnie jak tzw. efekt fisheye, tylko że odwrotnie) celem objęcia jak największej przestrzeni znajdującej się przed obiektywem.
Tryb drugi to obraz nieco węższy, z zachowaniem linii prostych w perspektywie zbieżnej, a trzy kolejne opcje to coraz większe przybliżenie (nomen omen zoom) centrum kadru – przy czym nie jest to zoom optyczny (fizyczny), lecz realizowany w domenie cyfrowej jako coraz mniejsze wycinki obrazu z trybu standardowego numer dwa.
Ponadto obraz na etapie rejestracji możemy modyfikować pod względem poziomu jasności (3 stopnie Bright: Dark, Normal, High) oraz tzw. sceny czyli szeregu parametrów dostosowanych do określonych warunków rejestracji: w pomieszczeniu (Indoor), na otwartym powietrzu (Outdoor), w nocy (Night) lub przy silnym oświetleniu koncertowym (Concert). Możemy też skorzystać z funkcji Auto, samodzielnie wybierającej najbardziej odpowiednią z powyższych opcji.
Bardzo przydatnym elementem konstrukcyjnym Zooma Q8n-4K jest kolorowy ekran LCD, który ustawić możemy zarówno w stronę operatora, jak i w stronę osoby znajdującej się przed obiektywem, co znacznie ułatwia ustawienie kadru w sytuacji, gdy nagrywamy sami siebie, a także kontrolowanie obrazu w trakcie nagrywania przez występującą przed kamerą osobę. Gdyby jednak to nie wystarczyło, wyjście micro HDMI pozwoli na podłączenie zewnętrznego monitora.
Pod względem obsługi Zoom Q8n-4K jako rejestrator wideo jest bajecznie prosty – użytkownicy bardziej zaawansowani w obsłudze aparatów i kamer wideo z pewnością poczują się nieco ograniczeni, ale wszyscy inni, którzy po prostu chcą szybko i sprawnie zarejestrować film bez zagłębiania się w szczegóły, możliwość wyboru spośród kilku z góry określonych opcji kadrowania i ustawień obrazu może okazać się dużym ułatwieniem. Jak przy każdych zdjęciach, warto jednak zadbać o jak najlepsze oświetlenie planu, aby uzyskać możliwie najlepszą jakość obrazu z małą ilością zniekształceń.
Rejestrator audio
Podobnie jak jego poprzednik o symbolu Q8, Zoom Q8n-4K funkcjonuje także jako pełnoprawny rejestrator dźwięku, oferując zapis 4 niezależnych kanałów audio. Dwa spośród nich przypisane są na stałe do wbudowanej kapsuły mikrofonowej – dostarczona w komplecie jest pojemnościowa kapsuła XYQ-8n w stereofonicznym układzie X/Y pod kątem 120 stopni.
Kapsułę tę w razie potrzeby i chęci możemy wymienić na którąś z innych dostępnych kapsuł Zoom, kompatybilnych z rejestratorami serii „H“, czyli np. hiperkierunkowy shotgun (SGH-6), mid/side (MSH-6 lub SSH-6), VR 360 (VRH-8) lub też podwójne wejście combo XLR/TRS (EXH-6).
Kolejne dwa kanały przyjmują sygnał mikrofonowy lub liniowy z wejść XLR umieszczonych na boku urządzenia. Są one wyposażone w niezależną regulację wzmocnienia i indywidualny przycisk aktywujący dane wejście, a także wspólnie załączane tłumienie (pad) -20 dB oraz zasilanie phantom (do wyboru 12, 24 lub 48 V), możemy więc podłączyć tutaj zarówno mikrofony dynamiczne, jak i pojemnościowe. Dziwić może co prawda brak gniazd TRS (Zoom Q8 miał przecież wejścia combo!), ale sygnał liniowy wciąż możemy dostarczyć przez złącze XLR.
Sygnał wejściowy każdego kanału możemy wygodnie monitorować na ekranie urządzenia, regulując go odpowiednim pokrętłem gain do optymalnego poziomu. Ponadto Zoom Q8n-4K ma wbudowany wirtualny mikser audio, z którego pomocą ustawimy też położenie poszczególnych źródeł w panoramie stereo, a także w razie potrzeby zastosujemy efekty takie jak kompresor, limiter czy bramka, aby wstępnie okiełznać dźwięk już na etapie rejestracji.
Materiał audio zapisywany jest w jakości 16 lub 24-bitowej i częstotliwości próbkowania 44,1 kHz, 48 kHz lub 96 kHz – przy czym ta ostatnia, najwyższa opcja dostępna jest jedynie przy nagrywaniu wideo z dźwiękiem stereo lub samej sumy stereo, ale nie osobnych ścieżek. Zoom Q8n-4K pozwala bowiem wybrać, czy chcemy rejestrować film z całościowym dźwiękiem (MOV), film z osobno zapisanymi ścieżkami audio każdego z kanałów (MOV + WAV), samą sumę dźwięku (WAV Stereo) czy też poszczególne ścieżki audio (WAV Multi). Zapis obu rodzajów plików odbywa się na kartę microSD, microSDHC lub microSDXC o maksymalnej pojemności 512 GB.
Możliwe zastosowania
Podstawowe wykorzystanie Zooma Q8n-4K, jakie nasuwa się chyba każdemu, to nagrywanie występów muzycznych czy to na potrzeby teledysków, relacji z koncertów czy filmów na YouTube. Idąc tym tropem, urządzenie to idealnie sprawdzi się jako narzędzie dla wszelkiego rodzaju twórców internetowych – nie tylko tych związanych z muzyką, ale po prostu pragnących łatwo i sprawnie nagrać swój materiał, nie martwiąc się o jakość dźwięku ani jego późniejszą synchronizację z obrazem.
Jeśli jednak myślimy o wykorzystaniu Q8n-4K przez muzyków, to z pewnością urządzenie to przyda się także do nagrywania prób, ale mogą oni wykorzystać je też w roli 4-śladowego rejestratora audio celem np. nagrania przyzwoitej demówki. Również sound designerzy i inne osoby chcące dobrze zarejestrować dźwięk z różnych lokacji znajdą zastosowanie dla tego sprzętu.
Projektanci z firmy Zoom nie byliby jednak sobą, gdyby nie dali nam w ręce kilku innych możliwości wykorzystania ich produktu; i tak Q8n-4K po podłączeniu do komputera kabelkiem USB-C może funkcjonować zarówno jako kamerka internetowa, mikrofon USB, interfejs audio, albo czytnik kart – i to niekoniecznie do zgrywania zarejestrowanego nim materiału…
Ta ostatnia funkcja, mimo iż wydaje się mało istotna, potrafi przydać się w najmniej oczekiwanym momencie, czego mieliśmy okazję doświadczyć osobiście w nagłej potrzebie przeniesienia kilku dużych plików z jednego komputera na drugi – będący pod ręką Zoom Q8n-4K uratował wtedy sytuację jako „mediator“ pomiędzy komputerem Mac a PC z Windowsem!
A gdybyśmy potrzebowali zdalnej kontroli nad Q8n-4K, to i taka możliwość została przez jego konstruktorów przewidziana: musimy jedynie dokupić opcjonalny moduł Bluetooth Zoom BTA-1, montowany z przodu pod obiektywem rejestratora, aby móc obsługiwać go za pomocą aplikacji mobilnej z urządzenia Android lub iOS.
Podsumowanie
Wracając do pytania postawionego we wstępie niniejszego testu, możemy uznać, że Zoom Q8n-4K to przede wszystkim bardzo funkcjonalny rejestrator audio, połączony z uniwersalną kamerą o uproszczonej obsłudze, przeznaczony szczególnie dla osób nie zaznajomionych z niuansami branży foto-wideo, a chcących uchwycić materiał audiowizualny w jakości nadającej się do publikacji. W dobie szeroko dostępnych cyfrowych lustrzanek z funkcją rejestracji filmów oraz nowoczesnych smartfonów wyposażonych w bardzo dobre kamery i mikrofony, moglibyście zapytać, „a na co to komu potrzebne?“.
Już odpowiadamy: po pierwsze, koszt wystarczająco dobrego telefonu bądź aparatu może być równy lub wyższy niż cena zakupu testowanego Zooma; po drugie, nawet mając już do dyspozycji aparat czy kamerę, pozostaje kwestia ich ustawienia, jakości dźwięku, konfiguracji oraz rejestracji i synchronizacji dźwięku; po trzecie, zakładając, że posiadamy całkiem dobrą komórkę, z której także dźwięk nie pozostawia zbyt wiele do życzenia, druga kamera oraz dodatkowe wejścia audio mogą stanowić stosunkowo niedrogie rozszerzenie naszej bazy sprzętowej, wpływając pozytywnie na atrakcyjność produkowanych przez nas materiałów.
Cena: ok. 1700-1900 PLN
Więcej szczegółów
Producent: https://www.zoom.com
Dystrybutor: https://www.sound-service.eu
SPECYFIKACJA TECHNICZNA:
Czujnik obrazu |
Matryca CMOS 1/2,3″ z 16 milionami pikseli |
Obiektyw |
F 2.8, kąt 150° |
Format wideo |
MPEG-4 AVC / H.264 (MOV) |
Rozdzielczość wideo |
4K: 30, 25, 24 fps 1080: 60, 50, 30, 25, 24 fps 720: 60, 50, 30, 25, 24 fps |
Format audio |
WAV |
Funkcje audio |
LO CUT: Wył. / 80 Hz / 120 Hz / 160 Hz / 200 Hz / 240 Hz |
Funkcje wideo |
Pole widzenia (FOV): 5 wariantów |
Wyświetlacz |
2.0“ kolorowy LCD 320×240 |
Kapsuła mikrofonowa |
XYQ-8 (stereo XY 120°), wzmocnienie – ∞ dB ~ 43 dB |
Kanały wejściowe 1-2 |
złącza XLR Impedancja wejściowa: 1,8 kΩ lub więcej Maksymalny dopuszczalny poziom wejściowy: +26 dBu (PAD wł.) Zasilanie Phantom: +12 V / +24 V / +48 V Szum konwersji wejścia: -120 dBu lub mniej |
Wyjście audio |
Gniazdo liniowe/słuchawkowe stereo mini jack 1/8“ (3,5 mm) |
Wyjście wideo |
HDMI Micro Typ D |
Wbudowany głośnik |
mono 300 mW 8 Ω |
Nośnik zapisu danych |
microSD / microSDHC / microSDXC (o pojemności do 512 GB) |
Złącze USB |
USB Typ-C |
Klasa kamery internetowej |
UVC 1.0 + UAC 1.0 |
Czytnik kart |
Klasa pamięci masowej USB |
Klasa mikrofonu USB |
UAC 1.0 Upstream: 2 kanały, Downstream: 2 kanały |
Obsługa magistrali USB |
Należy użyć kabla USB, który obsługuje transfer danych |
Zdalne sterowanie |
Opcjonalny adapter bezprzewodowy (ZOOM BTA-1) |
Zasilanie |
Akumulator litowo-jonowy: napięcie maksymalne DC 4,2 V, napięcie nominalne DC 3,7 V, pojemność 1 600 mAh Zasilacz (ZOOM AD-17): DC 5 V / 1 A |
Czas ładowania |
Przez połączenie USB 2.0 – ok. 4 godz. i 30 min. Przez port USB 3.0 – ok. 3 godz. |
Żywotność baterii |
4K / 30 fps: 1 godzina 20 minut 1080/30 fps: 2 godziny 30 minut (tryb MOV, 48 kHz / 24 bity, kapsuła XYQ-8, bez użycia wejść XLR, włączony tryb oszczędzania energii) |
Wymiary |
Obudowa (mikrofon złożony): długość całkowita 159 x szerokość 68 x wysokość 65 mm Obudowa (mikrofon rozłożony): długość całkowita 134 x szerokość 68 x wysokość 135 mm 45 x 66 x 51 mm (dł. x szer. x wys.) |
Waga |
367 g (łącznie z bateriami) |
Zawartość zestawu: |
przenośny wideorejestrator Zoom Q8n-4K Ładowalna bateria litowo-jonowa BT-03 Osłonka przeciwsłoneczna obiektywu Gąbkowy filtr przeciwwietrzny Kabel USB – typ A do C |