Home Gitara Wzmacniacze gitarowe PRS HX – brzmienie Hendrixa pół wieku później?

Wzmacniacze gitarowe PRS HX – brzmienie Hendrixa pół wieku później?

Mimo iż marka Paul Reed Smith słynie przede wszystkim z gitar elektrycznych, to od kilku lat konsekwentnie buduje swoją renomę także w dziedzinie wzmacniaczy. Niedawno pisaliśmy o premierze nowej odsłony wzmacniaczy Archon, a teraz producent ogłasza kolejny, zupełnie nowy model o bardziej tradycyjnym rodowodzie…

Nowe wzmacniacze gitarowe PRS HX – będące rozwinięciem koncepcji wcześniejszego modelu HXDA – charakteryzują się układem wzorowanym na autentycznych konstrukcjach lampowych, których używał Jimi Hendrix między innymi na słynnym festiwalu Woodstock w 1969 roku!

Oznacza to nie mniej, ni więcej, że ponad 50 lat po tym historycznym wydarzeniu, możemy z użyciem nowoczesnego sprzętu uzyskać to samo, krystalicznie czyste i melodyjne, albo też specyficznie zniekształcone brzmienie gitary elektrycznej – i to w najbardziej naturalny, analogowy sposób, bez żadnych cyfrowych symulacji.

Stało się to możliwe dzięki udostępnieniu wzmacniacza Hendrixa przez Muzeum Popkultury w Seattle do szczegółowych badań i pomiarów, które wykonał projektant wzmacniaczy PRS Doug Sewell.

„Kiedy HXDA pojawił się po raz pierwszy, mogliśmy przyjrzeć się jednemu ze wzmacniaczy używanych przez Allman Brothers podczas Live at the Fillmore. Teraz mieliśmy okazję zbadać jeden z koncertowych wzmacniaczy Hendrixa i poznać nie tylko obwód, ale także modyfikacje i dobór części, które zostały dodane, gdy Hendrix używał tego wzmacniacza. Wzmacniacze HX nie mają wyglądać tak samo jak koncertowy zestaw Hendrixa, ale mają oferować to samo brzmienie. Wiemy, że to teren ziemi świętej i czujemy się uprzywilejowani, mogąc cofnąć się do historii i wnieść coś wyjątkowego do współczesnego, muzycznego krajobrazu.”

– komentuje Paul Reed Smith

„Nie patrzymy na to jako na misterną rekonstrukcję historycznego wzmacniacza, którego używał Hendrix, ale jak na migawkę w rozwoju serii zmodyfikowanych wzmacniaczy, których używał w trasie i w studiu. Zwróciliśmy szczególną uwagę na niezawodność, kompatybilność z jego efektami i gitarami, uzyskane brzmienia oraz odczucie z gry i reakcję wzmacniacza”

– dodaje projektant i konstruktor Doug Sewell

Model PRS HX 100 jest napędzany przez cztery lampy mocy New Sensor EL34EH i trzy lampy przedwzmacniacza JJ ECC803S. Wzmacniacz posiada dwa kanały ze wspólnym zestawem regulatorów Presence, Bass, Middle, Mid Gain (on/off), Treble, Lead Volume, a także 3-pozycyjnym przełącznikiem Bright Switch (Off, Bright 1, Bright 2).

Kanał 1 ma osobną regulację wzmocnienia nazwaną Bass Volume, podczas gdy dla kanału 2 działają jednocześnie potencjometry Bass Volume i Treble Volume, dzięki czemu strukturę i proporcje układu wzmocnienia można dowolnie dozować, dokładnie jak w starych wzmacniaczach typu Plexi z połączonymi jednocześnie dwoma kanałami.

Drugi model PRS HX 50 ma dokładnie tę samą konstrukcję, z wyjątkiem sekcji mocy, która jest zmniejszona o połowę. Oba modele to tzw. konstrukcja „non-master volume“, a więc barwa ich brzmienia jest nierozerwalnie związana z poziomem głośności – w razie potrzeby sugerowane jest użycie odpowiedniego reduktora mocy pomiędzy wzmacniaczem a kolumną.

Do headów z serii PRS HX przewidziano dwie kolumny głośnikowe: HX 2×12 oraz HX 4×12 wyposażone w głośniki Celestion G12H-75 Creamback 16 Ohm.

Więcej szczegółów
Producent: https://prsguitars.com
Dystrybutor: https://www.fxmusic.com.pl

Exit mobile version