Najnowsza, trzecia generacja gitarowego multiefektu Gem Box firmy Joyo to nawet nie krok milowy, ale skok o całe lata świetlne do przodu w stosunku do jego poprzedników. To kompletna, nowoczesna stacja robocza dla gitarzystów, zastępująca jednocześnie pedalboard, wzmacniacz, symulator kolumn głośnikowych i interfejs audio do nagrywania na komputerze.

Wystarczy jeden rzut oka, by ocenić jak bardzo Joyo GEM BOX III różni się od swoich starszych, lecz mniejszych braci. W pierwszej i drugiej odsłonie serii GEM BOX mieliśmy do czynienia z typowymi, kompaktowymi multiefektami przeznaczonymi raczej raczej dla początkujących użytkowników, a ich niewielkie, plastikowe obudowy wyglądały dość niewinnie, by nie rzec zabawkowo. Tym razem mamy przed sobą poważnie wyglądający, bardziej rozbudowany procesor efektów, mający stanowić konkurencję lub przynajmniej alternatywę dla podobnych, często nawet większych systemów proponowanych przez renomowane w tej dziedzinie firmy.

Zapraszamy do obszernego materiału video z naszymi pierwszymi wrażeniami z JOYO GEMBOX III, a następnie do poniższej recenzji po kilku tygodniach testowania.

Budowa i obsługa

Po wyciągnięciu z pudełka GEM BOX III zrobił bardzo korzystne pierwsze wrażenie. Całkowicie metalowa obudowa o słusznej wadze i zdecydowanej linii wygląda wyjątkowo solidnie, a przy tym także stylowo. Górna płyta ze szczotkowanej stali, schludnie zorganizowany panel kontroli i detale takie jak metalowe gałki potencjometrów sprawiają, że GEM BOX III prezentuje się jak wysokiej klasy sprzęt dla zawodowców. Naprawdę widać, że projektanci z Joyo wykonali kawał dobrej roboty, a i jakości wykonania nie można nic zarzucić.

Centrum dowodzenia stanowi kolorowy ekranik LCD o przekątnej 3,5 cala. To tutaj zobaczymy informacje o aktualnych ustawieniach, dokonamy wszelkich zmian i zapiszemy je jako dowolnie nazwany preset, a także zagłębimy się w bardziej zaawansowane szczegóły konfiguracji urządzenia. Pod spodem rządek obrotowych enkoderów ponumerowanych od 1 do 6, regulujących odpowiednio przypisane do nich parametry, widoczne w danym momencie na ekranie. Umieszczone po prawej większe, dwufunkcyjne pokrętło VALUE służy do poruszania się po menu, przewijania opcji i zatwierdzania wyboru przez wciśnięcie.

Podświetlane przyciski znajdujące się zaraz obok ekraniku przenoszą nas do różnych widoków:

  • PLAY wyświetla aktualnie aktywne banki i presety, a po jego powtórnym wciśnięciu, zobaczymy graficzną reprezentację całego łańcucha efektów znajdujących się w aktywnym presecie i możemy dowolnie zmieniać ich kolejność w ścieżce sygnału;
  • SYSTEM to menu systemowe pozwalające na konfigurację urządzenia;
  • SAVE odpowiada za zapisywanie ustawień w bankach pamięci (100 banków po 3 presety daje łącznie 300 komórek pamięci);
  • GLB-EQ to trójzakresowa, globalna korekcja barwy, nadrzędna dla wszystkich presetów;
  • EXP pozwala na kalibrację oraz konfigurację działania pedałów ekspresji (wbudowanego oraz opcjonalnego zewnętrznego);
  • CTRL definiuje funkcję przycisku nożnego CONTROL, pozwalającego na alternatywny wybór efektów w obrębie jednego presetu.

Trzy metalowe przyciski nożne w dolnej części panelu pozwalają na przewijanie w górę lub w dół pomiędzy bankami pamięci, aktywację jednego z 3 presetów (A, B lub C) w obrębie danego banku, obsługę funkcji TAP TEMPO oraz CONTROL wewnątrz wybranego presetu, a także aktywację wbudowanego tunera, loopera i automatu perkusyjnego.

Na panelu tylnym znajdziemy również dużo więcej elementów niż w poprzednich wcieleniach GEM BOX. Oprócz wejścia gitarowego (jack 1/4″) i wejścia aux (jack 1/8″) umieszono tu także wejście EXP2 (jack 1/4″) do podłączenia drugiego, zewnętrznego pedału ekspresji. Jeśli chodzi o wyjścia, mamy tutaj wyprowadzenie stereo w formie osobnych wyjść jack 1/4″ (niesymetrycznych) oraz XLR (symetrycznych) dla kanału lewego i prawego – można z nich korzystać zamiennie lub równolegle, podłączając GEM BOX III jednocześnie do konsoli mikserskiej oraz wzmacniacza gitarowego lub końcówki mocy i kolumny gitarowej. Przy tym na wyjścia jack możemy wypuścić sygnał z symulacją kolumny lub bez – i to niezależnie dla każdego z wyjść. Obok wyjść XLR umieszczono przełącznik odcięcia uziemienia, pozwalający uniknąć powstania tzw. pętli masy. Oprócz tego GEM BOX III oferuje także wyjście słuchawkowe jack 1/8″, a poziom głośności wspólnie dla wszystkich wyjść reguluje duży potencjometr MASTER na górnym panelu.

Ponadto na panelu tylnym znajduje się wejście zasilacza sieciowego, dostarczonego w zestawie z urządzeniem, włącznik zasilania oraz gniazdo USB do połączenia multiefektu z komputerem w celu aktualizacji oprogramowania, edycji i zarządzania ustawieniami (w tym także ładowania zewnętrznych symulacji kolumn głośnikowych w standardzie IR), a także bezpośredniego nagrywania gitary – GEM BOX III występuje wtedy w roli interfejsu audio.

Efekty

Rząd dziewięciu przycisków idących poziomo przez środek panelu górnego odpowiada za kolejne elementy łańcucha sygnałowego, czyli poszczególne efekty oraz symulacje wzmacniaczy i kolumn – naciskając raz dany przycisk, przechodzimy do ustawień konkretnego efektu, a wciskając drugi raz ten sam przycisk, dezaktywujemy dany element. Są to kolejno:

  • FX/COMP – 8 efektów umieszczanych zwyczajowo na początku łańcucha, w tym: 2 kaczki, autowah, 2 x talk wah, envelope filter, 2 kompresory;
  • DS/OD – duży wybór 20 kostek wzmacniających i przesterujących sygnał, w tym boost, overdrive, distortion i fuzz, wzorowanych na autentycznych efektach typu stompbox – a każdy z nich zabrzmi inaczej w połączeniu z różnymi wzmacniaczami;
  • AMP – aż 61 brzmień, obejmujących zarówno znane i lubiane klasyki najbardziej uznanych marek gitarowego nagłośnienia, jak i kilka mniej oczywistych wyborów – często w dwóch lub trzech wariantach, odzwierciedlających poszczególne kanały modelowego wzmacniacza, a oprócz tego także 3 różne symulacje gitary akustycznej, które może nie zastąpią prawdziwego pudła na koncercie typu “unplugged”, ale świetnie wpasują się w miks całego zespołu lub posłużą za tymczasowe rozwiązanie na potrzeby nagrań roboczych czy pre-produkcyjnego demo;
  • CAB – 26 symulacji kolumn zrealizowanych w oparciu o odpowiedzi impulsowe (IR) autentycznych paczek gitarowych – domyślnie są one dopasowane odpowiednio do wybranego wzmacniacza, ale możemy je dowolnie zmieniać, a także załadować przez USB dowolne brzmienia kolumn w formacie WAV, ponadto możemy tu też zmienić typ modelowanych lamp (EL34, EL84, 6L6, 6V6), a także rodzaj mikrofonu (również na bazie autentycznych modeli, w tym SM57, U47, U87 czy MD421) oraz jego położenie względem wirtualnego głośnika, które ma istotny wpływ na końcowe brzmienie;
  • NS – 3 różne bramki szumów;
  • EQ – 4 odmiany graficznego korektora barwy, oferujące różny zestaw regulowanych częstotliwości;
  • MOD – 19 efektów modulacyjnych, w tym po kilka odmian najbardziej popularnych typów, jak phaser, flanger, chorus czy tremolo, przez rotary speaker i pitch shift, aż po odjechane dźwięki takie jak ring modulator i lo-fi;
  • DELAY – 9 odmian efektów opóźniających, włączając w to delay cyfrowy, analogowy, taśmowy, modulowany, odwrócony, stereofoniczny ping pong, a także dynamiczny, ściszający się gdy gramy, a ujawniający swoją obecność w przerwach pomiędzy uderzanymi nutami;
  • REVERB – 7 efektów przestrzennych, symulujących brzmienie różnego typu pomieszczeń (room, hall, church, cave), jak i urządzeń pogłosowych (plate, spring), a także pogłos z dodaną modulacją.

Kolejność powyższych segmentów jest domyślnie ustawiona zgodnie z układem przycisków na panelu górnym, ale możemy ją dowolnie zmieniać, przechodząc głębiej do menu PLAY na ekranie urządzenia. Ponadto w każdym z presetów możemy przypisać przycisk CONTROL (czyli footswitch C) do aktywacji wybranych efektów – czyli np. przygotować sobie podstawowe brzmienie czyste, a pod CTRL podłączyć przester i chociażby lekki pogłos. Edycji ustawień i kolejności efektów możemy także dokonać za pomocą aplikacji na ekranie komputera, gdy podłączymy GEM BOX III przez USB.

Funkcje dodatkowe

Na panelu górnym znajdziemy także nieco większy przycisk RHYTHM włączający automat perkusyjny, a obok niego drugi przycisk TAP odpowiadający za nabicie tempa dla odtwarzanych podkładów (możemy także ustawić wartość BPM pokrętłem VALUE, albo nabić tempo nogą za pomocą przycisku nożnego B). GEM BOX III oferuje 40 sekwencji rytmicznych w różnych stylach i klimatach muzycznych, a także zwykły metronom o 10 różnych barwach. Automat perkusyjny możemy także odpalać i wyłączać za pomocą przycisków nożnych.

GEM BOX III wyposażono ponadto w 52-sekundowy looper, do którego przejdziemy po wciśnięciu i przytrzymaniu przycisku nożnego B. Teraz możemy nagrywać i nakładać na siebie zapętlone zagrywki, nawet wykorzystując kilka różnych brzmień – presety możemy zmieniać podczas pracy loopera pokrętłem VALUE, albo przyciskami nożnymi, opuszczając na chwilę menu loopera, który będzie cały czas grał w tle. Looper może być użyty także w połączeniu z automatem perkusyjnym, co otwiera wspaniałe możliwości ćwiczenia i jamowania z podkładem rytmicznym.

Ostatnią, ale jakże ważną funkcją GEM BOX III jest wbudowany tuner, którego częstotliwość referencyjną A możemy regulować w zakresie 435-445 Hz (domyślnie ustawione 440 Hz), a także zdecydować, czy sygnał gitary będzie podczas strojenia wyciszony, czy też nie.

Interfejs USB i aplikacja

Jak już wspomnieliśmy, edycji ustawień multiefektu możemy dokonywać na ekranie komputera za pomocą aplikacji na PC/MAC, którą pobierzemy ze strony producenta. W tym celu GEM BOX III musi być z komputerem połączony kablem USB – a dostaniemy go w komplecie z urządzeniem! W ten sposób możemy także zaktualizować oprogramowanie urządzenia do najnowszej wersji oraz np. załadować dodatkowe brzmienia kolumn głośnikowych w formacie WAV 44,1 kHz, 24-bit.

GEM BOX III może także pełnić rolę interfejsu audio, umożliwiając bezpośrednie nagrywanie na komputerze w dowolnym programie typu DAW. Dwa cyfrowe kanały wejściowe mogą podawać do komputera sygnał stereo (przyda się szczególnie jeśli korzystamy z efektów przestrzennych) lub równolegle sygnał mono przetworzony oraz nieprzetworzony przez multiefekt, dzięki czemu mamy zapasowy ślad czystej gitary do późniejszego potraktowania dowolnymi wtyczkami lub reampingu.

Wrażenia z użytkowania

Zabawę z GEM BOX III rozpocząłem od przejrzenia fabrycznych presetów, zajmujących 33 pierwsze banki pamięci (po 3 presety w każdym, co daje 99 gotowych brzmień na start). Już po chwili wiadomo było, że z pomocą tego multiefektu uzyskać można bardzo różne dźwięki, z których na szczególną uwagę zasługują głębokie, przestrzenne brzmienia czyste, precyzyjne delaye, a także ostre, metalowe przestery.

Potem przyszła kolej na eksperymenty z poszczególnymi blokami efektów oraz modelami wzmacniaczy i kolumn. Co warte podkreślenia, to że różne kombinacje efektów (zwłaszcza z sekcji DS/OD) i wzmacniaczy skutkują zupełnie innym soundem, zupełnie jak w prawdziwym świecie, a więc warto trochę podłubać i poszukać takich połączeń, które dają najlepsze z naszego punktu widzenia rezultaty.

Obsługa urządzenia, która na początku może wydawać się przytłaczająca, już po chwili staje się dla nas naturalna, a to dzięki przemyślanemu systemowi poruszania się po menu oraz przejrzystemu ekranowi, który bardzo często podpowiada nam, które pokrętła i przyciski nożne do czego służą w danym momencie. Wydaje mi się, że osiągnięto tutaj doskonały złoty środek pomiędzy możliwościami kontroli a łatwością obsługi.

Wszystko to sprawia, że obcowanie z GEM BOX III jest po prostu przyjemne i zachęcające do gry. Ja sam odkrywając kolejne brzmienia lub funkcje, wielokrotnie mówiłem do siebie “wow, ale fajnie”.

Podsumowanie

Testując niedawno pojedyncze efekty stompbox z serii R (zapraszam do lektury testów R-03 UZI, R-07 Aquarius oraz R-09 Vision) wyrobiłem już sobie pozytywne zdanie na temat produktów marki Joyo, ale to, co zaprezentował GEM BOX III przeszło moje oczekiwania. Ten multiefekt to nie tylko czołowy przedstawiciel serii GEM BOX, ale flagowy okręt w całym katalogu firmy, która dzięki niemu śmiało wypływa na zupełnie nowe wody.

A jaką wartość daje GEM BOX III swoim użytkownikom? Przede wszystkim świetnie zbudowaną, solidną platformę brzmieniową do grania prób i koncertów, a także ćwiczenia i nagrywania w domowym zaciszu. Jakość oferowanego dźwięku spełnia wymogi współczesnych standardów w tej dziedzinie, a wielość efektów i możliwości ich ustawień zaspokoi potrzeby gitarzystów we wszystkich stylach muzycznych. Z tego względu GEM BOX III to świetne rozwiązanie chociażby dla zespołów coverowych i weselnych, gdzie trzeba szybko i sprawnie poruszać się między różnymi brzmieniami. Z drugiej strony tak kompleksowy wachlarz brzmień i funkcji pozwoli każdemu gitarzyście dopracować w najmniejszych szczegółach zarówno swój własny sound, jak i warsztat – dzięki wbudowanym narzędziom do ćwiczenia.

Aktualna cena ok. 1600 PLN!

Więcej szczegółów
Producent: https://www.joyoaudio.com
Dystrybutor: https://fxmusic.pl

Zapraszamy także do oficjalnego przewodnika video, który wypuścił producent ok. miesiąc temu:

Specyfikacja techniczna JOYO GEM BOX III:

  • 61 wysokiej jakości modulacji przedwzmacniacza
  • 9 modułów efektów, łącznie 157 rodzajów efektów
  • 300 brzmień fabrycznych
  • Możliwość dowolnego ustawienia wbudowanych efektów
  • Rozbudowany interfejs dopasowany do różnych zastosowań
  • Przyjazny użytkownikowi design gałek
  • Programowalne wyjścia dla łatwej integracji z jakimkolwiek systemem
  • Obsługuje nagrywanie USB AUDIO, edycję na komputerze i aktualizację oprogramowania
    (system Windows wymaga sterownika ASIO4ALL)
  • Wbudowany LOOPER z czasem nagrywania 52 sekundy
  • Wyjście słuchawkowe
  • Wejście AUX
  • 40 schematów perkusyjnych i 10 rytmów metronomu
  • Wyświetlanie informacji o próbce IR
  • Format pliku IR: WAV
  • Próbkowanie: 24bit (wspiera pliki IR 16/24/32 innych firm)
  • Częstotliwość próbkowania: 44,1KHz (wspiera częstotliwości innych firm)
PRZEGLĄD RECENZJI
Wygląd
Brzmienie
Funkcjonalność
Możliowości
Cena/Jakość

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here